Putera & Puteri-Puteri Mama

"Diam Bukan Tanda Setuju. Marah Bukan Tanda Benci. Senyum Bukan Tanda Gembira. Tertawa Bukan Tanda Sedang Bahagia. Muram Bukan Tanda Berduka. Menangis Bukan Tanda Merana. Kadangkala Perasaan Sukar Untuk Diungkapkan. Apakah Yang Diimpikan Bisa Menjadi Kenyataan. Aku Cuma Ingin Bahagia Dalam Kehidupan Dunia & Akhirat Bersama Insan Tersayang. Ya Allah, Tabahkanlah Hatiku, Kuatkanlah Imanku, Tunjukkanlah HidayahMu, Sinarilah Jalan Yang Bakal Ku Lalui Dengan Nur & RahmatMu, Bimbingilah Aku Ke Jalan Yang Di Redhai OlehMu"

Tq So Much Dear...

Tinggalkan Jejak Anda Disini. Insya'Allah Ninie Datang Ziarah Nanti Ye...

Segala yang terkandung di dalam blog ini adalah untuk peringatan dan rujukan Ninie untuk masa sekarang dan juga hadapan. Almaklumlah... ada masanya kita terlupa dan ini adalah medium untuk mengigatkan diri ini kembali. Info kebanyakkannya adalah dari 'search engine' dan di satukan sekali dalam entry jika ianya berkaitan. Mohon maklumkan pada Ninie jika ada diantaranya adalah ‘tulen’ milik anda untuk diberi 'kredit'.... Alhamdulillah jika ada info² disini dapat memberikan manafaat buat anda yang berkunjung di sini.

11/7/14

Lirik Lagu Hargai Aku – Armada


Seringkali kau merendahkan ku
Melihat dengan sebelah matamu
Aku bukan siapa-siapa

Selalu saja kau anggap ku lemah
Merasa hebat dengan yang kau punya
Kau sombongkan itu semua

Coba kau lihat dirimu dahulu
Sebelum kau nilai kurangnya diriku
Apa salahnya hargai diriku
Sebelum kau nilai siapa diriku

Seringkali kau merendahkan ku (kau merendahkan ku)
Melihat dengan sebelah matamu
Aku bukan siapa-siapa

Coba kau lihat dirimu dahulu
Sebelum kau nilai kurangnya diriku
Apa salahnya hargai diriku
Sebelum kau nilai siapa diriku

Coba kau lihat dirimu dahulu
Sebelum kau nilai kurangnya diriku
Apa salahnya hargai diriku
Sebelum kau nilai siapa diriku
Sebelum kau nilai siapa diriku

9/23/14

Ikhtiar Untuk Anak² @ Orang Dewasa Yang Demam Panas

DEMAM PANAS ikhtiar
Untuk Orang dewasa dan kanak-kanak.
Sebagai ikhtiar kita kepada orang yang sedang demam


Ambil air mineral 1 botol
Tubuh dalam keadaan suci dan berwhuduk
Baca Al Fatihah 1 kali
Selawat 3 kali
Surah Yasin ayat 58 "Salamun qawlan min rabbin raheem" 11 kali atau seikhlas hati
Berdoa agar disembuhkan
Akhir sekali Tiup pada air.

Kemudian beri minum. Sambil berselawat, renjis-renjis dan sapukan air yang dah didoakan keseluruh tubuh. Mula dari kaki kanan dan terus keatas bahu hingga ke tangan kanan, seterusnya kaki kiri dan terus keatas bahu dan tangan kiri, akhir sekali disebelah belakang dan seluruh kepala, muka dan seluruh badan.
Ulang 3 kali atau lebih

Pesanan
Ubat doktor juga penting jgn tinggalkan.

Soalan
Jamin boleh sembuh ?

Jawapan
Saya tak jamin ianya boleh menyembuhkan, ubat doktor pun takde jaminan kesembuhan kalau Allah SWT tak izinkan untuk sembuh. Kalau yakin sesuatu boleh menyembuhkan tu tanda kita dah syirik kepada Allah SWT.
Jadi Ini sebagai ikhtiar kita.. sebagai Asbab kesembuhan, Yang MENYEMBUHKAN HANYALAH ALLAH SWT SEMATA

Sumber : https://www.facebook.com/PERUBATANSYIFAALIKHLAS

9/22/14

Kenali Personaliti Melalui Kumpulan Darah

Anda seorang yang disenangi ramai? Anda pendiam dan suka menyendiri? Anda peramah dan suka bercakap? Anda seorang yang sensitif dan peka terhadap perasaan orang lain? Ramai yang percaya bahawa kumpulan darah kita boleh menggambarkan sifat seseorang itu. Artikel ini akan cuba menerangkan profil personaliti berdasarkan empat kumpulan darah: A, B, AB, dan O. Cuba bandingkan personaliti anda dengan profil di bawah, dan lihat sejauh manakah kebenarannya!

Kumpulan darah A

Mereka yang memiliki darah kumpulan A lazimnya merupakan individu yang tegas. Mereka lebih bersifat konservatif, bertanggungjawab dan sering menepati masa. Merekalah idola di kalangan rakan-rakan. Kerja rumah dan tugasan sentiasa siap pada waktunya. Paling berjimat-cermat dengan wang – sanggup tawar-menawar sehabisnya ketika membeli-belah. Setiap sen adalah saat dihargai. Tetapi sikap berhemah inilah yang menjadikan mereka lebih berjaya dan paling kukuh kewangannya berbanding mereka daripada kumpulan darah yang lain. Ramai pemilik darah kumpulan A kini berjaya sebagai ahli perniagaan, pakar ekonomi dan saintis.

Mereka mudah mesra dengan individu daripada kumpulan darah yang sama. Mereka juga lebih selesa bergaul dengan individu daripada kumpulan darah AB dan O. Mungkin kerana sifat mereka yang lebih konservatif dan berhati-hati, maka mereka lebih tertarik kepada sifat rasional dan sistematik yang dimiliki individu daripada kumpulan AB. Mereka juga lebih menghargai sifat kepimpinan yang ada pada individu kumpulan O, terutamanya yang dapat membimbing hidup mereka supaya lebih teratur dan sempurna.


Kumpulan darah B

Mereka yang memiliki darah kumpulan B lazimnya lebih ceria dan suka bergembira – merekalah yang paling senang teruja, impulsif dan sering bertindak di luar jangkaan. Mereka gemar melakukan sesuatu secara mengejut dan tiba-tiba. Mereka mungkin sanggup memandu selama 3 jam untuk mencuba gerai nasi lemak enak yang dibaca di dalam akhbar pagi ini. Mereka juga mungkin terus sahaja menempah tiket ke Sabah untuk mendaki Gunung Kinabalu hanya kerana beberapa rakan baru bercakap mengenainya. Mereka menceriakan suasana kerana mereka menghargai kehidupan dan akan berbuat apa sahaja untuk menikmatinya. Mereka juga lebih kreatif dan dengan mempunyai bakat dalam bidang seni. Tidak hairanlah jika ramai yang telah berjaya sebagai artis, ahli muzik dan pelakon komedi.

Mereka daripada kumpulan B selalunya berkawan baik dengan individu daripada kumpulan darah yang sama dan juga rakan-rakan daripada kumpulan AB. Sifat mereka yang bersemangat dan impulsif adalah sesuai dengan sifat kumpulan AB yang lebih tenang dan rasional. Hubungan yang terjalin di antara kedua-dua kumpulan ini lebih berpotensi untuk kekal dalam jangka panjang.


Kumpulan darah AB

Mereka yang memiliki darah kumpulan AB adalah pemikir yang hebat – mereka lebih tenang, rasional dan teratur. Mereka menghargai banyak pendapat sebelum membuat sesuatu keputusan. Mereka mudah mengenali dan memahami orang lain. Mereka selalu dipuji atau sebaliknya apabila kelihatan terlalu tenang dan bersahaja meskipun krisis melanda. Mereka terkenal dengan kecenderungan untuk memberikan penjelasan panjang lebar mengenai sesuatu isu, lagaknya seperti seorang profesor. Selain mampu bersikap analitikal, individu berdarah AB juga seorang yang teratur. Contohnya, rak buku di rumah juga mungkin tersusun rapi dan mengikut aturan abjad yang betul! Oleh itu, tidak hairanlah jika ramai individu daripada kumpulan darah ini yang berjaya sebagai penganalisis, diplomat dan akauntan.

Mereka daripada kumpulan AB mudah mesra dengan semua orang daripada setiap kumpulan darah. Sikap mereka yang rasional dan kemampuan untuk memahami orang lain memudahkan mereka mengelakkan diri daripada percanggahan pendapat yang mungkin menyebabkan pertengkaran. Kawalan emosi yang baik juga bermakna mereka jarang terjejas akibat sebarang perbalahan.


Kumpulan darah O

Mereka yang memiliki darah kumpulan O lahir sebagai seorang pemimpin – mereka berkeyakinan, bercita-cita tinggi dan peramah. Anda mungkin keberatan untuk memandu selama 3 jam semata-mata mencari gerai nasi lemak yang enak di luar bandar. Tetapi rakan anda yang berdarah O dengan mudah boleh memujuk dan menukar fikiran anda. Mereka memiliki karisma dan keyakinan yang cukup tinggi untuk membuatkan anda bersetuju dengan cadangan atau pendapat mereka. Malah, merekalah yang pertama mengangkat tangan apabila guru bertanya di dalam kelas. Mereka jugalah yang mula-mula memberikan pendapat di dalam mesyuarat di pejabat. Keyakinan yang tinggi serta keberanian yang menyerlah menjadikan ramai yang kini berjaya sebagai peguam, pengacara televisyen dan penceramah motivasi.

Mereka yang berdarah O lebih berkemungkinan untuk berkawan rapat dengan individu daripada kumpulan AB kerana sifat mereka yang berbeza tetapi saling melengkapi antara satu sama lain. Sifat rasional dan tenang yang dimiliki oleh mereka yang berdarah AB membantu mereka membuat analisis dan menyelesaikan masalah. Mereka daripada kumpulan O pula boleh menunjukkan cara-cara menyerlahkan karisma dan membentuk keyakinan dalam pergaulan. Namun begitu, mereka di dalam kumpulan O lazimnya tidak begitu mesra antara satu sama lain. Ini kerana masing-masing bercita-cita tinggi dan mungkin sahaja saling bersaing, sama ada di pejabat mahupun di rumah. Oleh yang demikian, individu berdarah O harus lebih berhati-hati dan belajar bertolak-ansur


Kita semua berbeza, tetapi sebenarnya sama

Bagaimana? Tepatkah keterangan personaliti anda? Sebenarnya, tiada asas saintifik untuk mengenal pasti profil personaliti berdasarkan kumpulan darah. Itu hanyalah mitos dan stereotaip. Namun yang pasti, kita mungkin berbeza kumpulan darah, atau kumpulan sosial – tetapi kita semua bersatu melalui darah yang sama merah



Sumber : http://www.astro.com.my/negaraku/ArticleDetails?articleId=2603&catId=92

9/21/14

Lirik Lagu : Arjuna Beta ~ Fynn Jamal

Lirik Lagu Arjuna Beta - Fynn Jamal

Verse 1

Tak kanku biarkan walau ribut menyentakmu yang tidur
datang petir menyambar
jengking dan ular–
bonda takkan berundur

nyamanlah arjuna beta
mimpikan yang indah saja
nanti bila kau buka mata
semua tak serupa

verse 2

kan ada satu ketika kau tak tahu mana nak pergi
jalan betul, anakanda,
tak jelas mata–
ambil yang sarat duri

hiduplah arjuna beta biarkan jasad yang luka selama tuhanmu ada takkan engkau tercela

chorus

ngeri tak terbayang mata
bonda takkan ada sentiasa
nanti moga kau tak lupa
bonda memujukmu, anakanda

hiduplah arjuna beta
biarkan jasad yang luka
selama tuhanmu ada
takkan engkau tercela

nyamanlah arjuna beta
mimpikan yang indah saja
nanti bila kau buka mata
semua tak serupa

Tertarik hati dan naluri seorang ibu apabila mendengar bait² kata lagu ini... Dipasang diulang² beberapa kali pun tidak jemu² mendengarnya. Bertambah sayu hati seorang ibu bilamana mengetahui cerita di sebalik lagu ini.

Setelah dicari info melalui Google... Banyak cerita mengenai anak kecil comel yang bernama BAKTI ARJUNA FITRI. Sungguh tersentuh membaca kisahya melalui blog² yang menceritakannya.

Alhamdulillah...ARJUNA sudah pun sihat kini... Semoga Arjuna terus² sihat dan senantiasa di bawah lindungan serta rahmat Allah SWT...

Cerita yang panjang lebar mengenai kisah disebalik lagu ini...Bolehlah ke blog ini ye... Sila klik pautan di bawah :

http://milimilo.blogspot.com/2012/12/bakti-arjuna-fitri-seindah-namamu-juna.html

Sekitar gambar ARJUNA suatu waktu dahulu...


Saya dah sihat.... Semoga sentiasa sihat hingga ke akhirnya Sayang....

Nota : Sesungguhnya Allah mendengar Doa hamba²nya... Jangan malu untuk meminta pertolongan, berdoa hanya kepada Allah SWT. Sesungguhnya Allah sahaja yang memungkin sesuatu itu berlaku walaupun ianya mustahil bagi seorang manusia. Ingatlah...Allah itu ada....

Bila Hasil Kerja Diambil Orang


Wah tajuk macam tak boleh blah je kan....

Sebenarnya ini isu gambar... gambar apa tu? Kalau gambar dah masuk internet tu kira hak sesiapa sahajalah.... begitu?

Bagi sesetengah orang :
Perkara biasa je pun
Mungkin nampak remeh
Eleh... tak effect apa pun...
Yang diambil tu kan gambar aku....So ikut akulah...

Wahai sesetengah orang itu...
Sedarkah kamu bahawa gambar yang kamu ambil dan jadikan serta berbangga menjadikan ianya sebagai kamulah yang punya itu...
Orang yang mengambilnya adakalanya terpaksa bersusah payah nak ambil side 'angle' yang cantik
Orang yang mengambilnya mencari rezeki atas usahanya itu
Orang yang mengambilnya mempertaruhkan keselamatannya untuk itu

Entah... isu yang mungkin biasa² bagi sesetengah orang yang mungkin tak faham dan adakalanya juga isu besar bagi mereka yang terpaksa berpenat lelah, bersusah payah dsbnya...

Nak² pula bilamana gambar yang diambil itu telah diletak watermark tetap pandai diolah/ diedit/di crop untuk kepentingan  peribadi tanpa meletakkan kredit kepada si pengambilnya.... Itu yang kita tahu... yang kita tak tahu mungkin banyakkkk lagi...

Sedih? Ye... Ninie memang sedih bila hasil usaha Ninie itu digunakan oleh pihak² tertentu... Tak minta izin, diedit... dimuat naik kembali tanpa memberi kredit kepada si jurugambar,..

Nota Hati : Bersabarlah duhai hati...

7/25/14

Salam Aidilfitri 1435H/2014


6/17/14

TUTORIAL/DIY : Zipper Flower (Big Size)

Assalamualaikum W.B.T

Setelah sekian lama berhajat nak buat tutorial/diy Bunga Zip Saiz Besar (Zipper Flower) yang selalunya Ninie buat Headband Baby... Mudah je tapi nak snap gambar tu yang bagi Ninie agak leceh.

Kebetulan pula minggu lepas ada seorang Akak yang Whatsapp Ninie bertanyakan cara² nak buat bunga ini. Katanya nak buat sendiri dan nak digunakan pada majlis perkahwinan anaknya nanti.... Semoga dapat membantu Sis ye....







6/6/14

Senjata Pertahankan Diri Buat Wanita


Senjata buat wanita. Semakin lama semakin mengancam dunia ni lebih-lebih lagi buat wanita. Jadi di sini ada senarai barang yang mungkin nampak macam biasa, tetapi ada gunanya tahu. Antaranya ialah:

1. Kunci. 
Sekiranya terancam, gunakan kunci sebagai senjata dengan mengepit di celah jari.

2. Kasut tumit 
Buat apa beli kasut tumit cantik-cantik, tetapi tak tahu fungsinya mampu mempertahankan diri. Ketuk je dengan kasut tu kalau orang kacau.

3. Minyak wangi 
 Sembur mata dia, konfem menggelepur kejap, dah dia menggelepur tu, kamu larilah.

4. Payung 
Sondol je dengan payung kalau ada yang cuba berniat buruk. Lepas tu bantai habis-habisan.

5. Selendang 
Boleh digunakan untuk mencekik orang yang menyerang.

6. Pen atau pensel. 
Bucu pen dan pensel biasanya tajam. Kalau terancam, cucuk ke pensel atau pen dekat leher, konfem 'diam'

7. Beg 
Selalu nampak bawa beg, tetapi letal benda berat-berat. Kalau kena serang, bantai je guna beg tu.

8. Kuku 
Senjata buat wanita yang suka simpan taik di celah kuku. Boleh cakar sampai menangis.

9. Mulut 
Dah ada mulut tu, kalau terancam, gunalan suara anda sehingga pitching lari.

Sebenarnya perempuan terancam kerana menampakkan kelemahan sendiri. Ada juga kerana membuka aurat dan sentiasa kelihatan vouge membuatkan diri menjadi tarikan kepada orang lelaki. Jadi, jagalah diri anda.

Sumber : Facebook

6/3/14

Kurung Moden Lace Yang Cantik Untuk Anda!

Alhamdulillah...Sedar tak sedar sekejap je masa berlalu. Sekarang dah pun Bulan Sya'ban 1435H kemudian Bulan Ramadhan datang menjengahkan dirinya.

Kali ini nak bercerita tentang baju raya... Apa tema/warna baju raya anda pada tahun ini? Ninie?... Perancangannya Merah/Oren gitu... Boleh tak? Hihihihi... Biar sakit mata tatkala sang mentari memancarkan sinarannya....

Kain dah dibeli? Baju dah hantar ke kedai untuk dijahit? Hihihihi... Kalau lambat hantar... Alamatnya... Ada ke tukang jahit nak terima lagi kan? Ada kes... Si Tukang Jahit terima setelah dirayu² dan sanggup bayar extra dari harga biasa. Sudahnya pakaian siap tatkala lusa nak raya. Mujur siap.... Kalau tidak? Nangis gamaknya kan...

Ok... Ninie rajin juga survey² dan jadi rambang mata gitu... Macam² dah rupanya fesyen baju² sekarang ni ha... Ada RM semua boleh beli kan.... Yang menarik perhatian Ninie pada kali ini ialah ZALORA. Mesti pernah dengar kan? Siap ada iklan di TV lagi... Ha..... Apa yang Ninie berkenan tu? Ninie berkenan dengan baju Kurung Moden Lace yang nampak cantik dan kalau pakai Kau memang de Bom gitu... Koranglah... Ninie bambam nampak macam apa gamaknya...

Sedar tak sedar, Hari Raya bakal menjelang tidak lama lagi. Seperti tahun-tahun sebelumnya, persiapan Hari Raya selalunya akan dibuat jauh lebih awal agar segalanya tampak sempurna. Persalinan baju raya yang baru lazimnya persediaan yang utama sekali bagi setiap individu baik lelaki mahupun wanita. Ini kerana, Hari Raya tidak akan meriah tanpa persalinan baju raya yang serba baru.

Jikalau selama ini baju kurung adalah sinonim dengan wanita di Malaysia. Kini baju kurung telah dipelbagaikan variasinya seiring dengan gaya hidup yang moden dan sekaligus ianya sesuai juga digayakan tatkala hari² biasa seperti ingin menghadiri majlis² tertentu seperti perkahwinan, majlis makan malam malah ianya sesuai untuk digayakan ketika di pejabat juga!

Jika diperhatikan, rekaan baju kurung moden lace masih mengekalkan ciri-ciri klasik baju kurung itu sendiri dengan sedikit suntikan rekaan moden dan penambahan lace. Berbeza dengan baju kurung klasik, kurung moden lace mempunyai potongan yang tidak terlalu lebar dan potongan kain yang tidak berkedut. Pendek kata, kurung moden merupakan fesyen yang ideal untuk wanita kini.

Rasanya tidak lengkap jika anda tidak mempunyai kurung moden lace ini di dalam koleksi pakaian anda. Ianya bukan sahaja popular dalam kalangan wanita Melayu malah mereka yang berlainan bangsa turut memakainya atas sebab selesa dan stylish untuk digayakan. Selain itu Muslimah dress ini juga senang digayakan tanpa perlu dipadankan dengan aksesori yang banyak. Sekadar shawl atau tudung bagi mereka yang berhijab, bersama dengan shoulder bag atau clutch untuk gaya elegant dan segar.

Apa yang penting adalah, wanita masih kelihatan ayu dan sopan serta pada masa yang sama kelihatan anggun dengan persalinan kurung moden yang pastinya menawan . Seperti jenis baju kurung yang lain, baju kurung moden lace juga diperbuat daripada jenis fabrik yang selesa seperti cotton untuk memberikan jaminan keselesaan yang optimum sepanjang hari.

Kini terdapat banyak koleksi baju kurung lace wanita yang boleh didapati secara atas talian melalui online shop. Shopping online adalah jawapan terbaik buat mereka yang tiada masa atau terlalu sibuk dengan kerja untuk keluar membeli-belah. Malah beli secara online lebih menjimatkan masa dan wang anda. Layari website Zalora Malaysia untuk dapatkan maklumat koleksi baju kurung moden wanita terkini. Mereka juga menyediakan baju kurung moden lace daripada jenama dan pereka terkenal seperti Hatta Dolmat, Jovian Mandagie, Syaiful Bahrim, First Lady dan Ethnic Chic.

*Pst... Yang penting harganya juga berpatutan bermula dari RM 57 dan keatas. Saiznya pula terdapat dari XS S M L XL. Jom tunggu apa lagi... Sila layari ZALORA hari ini!

ZALORA menyediakan perkhidmatan penghantaran percuma ke rumah anda dan beberapa kaedah pembayaran yang selamat untuk kemudahan anda. Meriahkan Hari Raya anda pada tahun ini dengan sehelai kurung moden lace daripada ZALORA!

5/16/14

5/11/14

Untuk Insan Yang Bergelar Ibu/Mama/Ummi/Mummy dsb

Sesungguhya kalian adalah hero yang berhempas pulas bertarung nyawa untuk melahirkan zuriatmu melihat dunia....





5/9/14

Minum Ais Pun Ada Kelebihannya?


Ramai org kata x elok minum ais, lebih elok minum air panas.. Namun, sedarkah kita, Nabi Muhammad SAW melarang kita mengambil makanan dalam keadaan yang panas. Akhirnya kini fakta terbaru kebaikan AIS yang tidak akan mampu dihasilkan oleh mana-mana saintis mahupun manusia.

Teruskan membaca untuk lebih memahami.

Percayalah kepada Al-Quran dan Al Hadis.. kerana kita tidak akan tersesat selagi berpegang pada keduanya.

~ Rahsia dan Kelebihan Di Dalam Ais

“Zat di dalam ais tidak akan mampu dihasilkan oleh mana-mana saintis mahupun manusia”. Jangan ingat minum ais tu tak elok untuk kesihatan. Sebenarny ada kebaikan didalam keburukan.

Udara panas lebih memudahkan penyebaran penyakit berjangkit kerana bakteria lebih agresif dan cepat membiak. Liputan ais di Antartika (daerah Kutub Selatan) dan Artik (daerah Kutub Utara) adalah pengimbang dasar bumi yang amat panas. Kombinasi dalam bumi yang panas dan luaran bumi yang sejuk adalah rahsia keseimbangan tekanan semulajadi alam yang mengawal graviti dan pergerakan bumi pada paksinya.

Air sejuk yang hening dapat menolong pesakit insomnia yang sukar tidur agar dapat kembali tidur seperti biasa.Orang yang tidur dalam udara yang sejuk dan berselimut untuk memanaskan tubuhnya adalah kombinasi yang baik untuk menjaga kesihatan secara menyeluruh dalam jangka masa pendek apatah lagi jangka panjang.

Membenarkan anak mengunyah ais akan menguatkan giginya dan memberi kanak-kanak makan ais krim secara perlahan-lahan dan berterusan boleh menghilangkan batuk dalam masa beberapa jam. Mengambil ubat batuk biasanya akan mengambil masa satu minggu untuk melegakan batuk secara total. Air sejuk juga akan menguatkan tulang bayi. Ia akan meningkatkan sistem imun yang luar biasa sebagai tenaga pencegahan berbagai penyakit alahan dan jangkitan.

Ais atau air sejuk dapat mengembalikan memori atau sifat pelupa yang keterlaluan. Air sejuk mempunyai daya rangsangan yang boleh mengembalikan semangat orang yang telah hilang seperti pengsan, gila dan koma kembali sedar.

Membiasakan diri mengunyah ais akan meningkatkan kecerdasan fikiran dan kepantasan pergerakan. Ais amat diperlukan oleh mana-mana atlit sukan dalam kecederaan yang tidak disangka-sangkakan. Air sejuk atau ais kini dijadikan bahan perencat kepada kecederaan yang akut seperti demam panas yang biasanya dihidapi oleh bayi yang mempunyai potensi menghidapi penyakit sawan.

Air sejuk juga adalah terapi yang amat popular sebagai penguat tulang yang telah patah dengan syarat ia dibalut dengan kain hitam. Air sejuk dalam rahsia cuka adalah sangat baik untuk menguatkan tulang yang patah kerana ia dapat menyembuhkan tulang dengan lebih cepat. Air suam dengan rahsia cuka yang diminum akan melemahkan dan mengecutkan sistem aliran darah yang menjadi penyebab utama terjadinya lumpuh. Mandi air sejuk akan menguatkan tulang. Tulang yang berlebihan dengan urik asid akan meningkatkan suhu tulang dan melemahkan struktur tulang.

Adalah makruh mengambil air sembahyang (wuduk) pada suhu yang tinggi atau yang telah terkena panas cahaya matahari yang pastinya akan mengganggu sistem deria pada kulit. Air sejuk secara psikologinya amat ditakuti oleh pesakit yang mengalami gangguan jin atau dikuasai oleh unsur-unsur spiritual yang jahat. Air sejuk mempunyai nada bunyi dalam tekanan rendah yang amat lembut lagi mengharmonikan.

Air kelapa muda bersifat sejuk dan amat baik untuk kesihatan kerana ia amat berkesan meneutralkan kesan keracunan dan keasidan yang berlebihan di dalam aliran darah. Tubuh secara semulajadi bersifat panas dan ia memerlukan pasangan yang bersifat sejuk. Oksigen dan hidrogen bersifat panas dan ia menguasai bahagian perut. Adalah menjadi suatu kesalahan memulakan amalan pemakanan di waktu pagi dengan unsur-unsur yang panas. Minumlah seteguk air sejuk di awal pagi kerana ia akan menguatkan perut.

Sumber : Dari Facebook

5/8/14

Ketahui Jenis² Najis - Sihat @ Tidak?



Siapa sangka bahawa najis yang kita keluarkan dari badan kita melalui dubur itu boleh menentukan tahap kesihatan kita. Bagi yang tak cakna selama ini mungkin selepas membaca entry ini bolehlah alert sendiri ye... Ianya juga amat memudahkan bagi ibubapa mengetahui tahap kesihatan / cara pemakanan anak² kita yang masih kecil kerana meraka masih memakai pampers. Namun boleh juga menjadi rujukan buat diri kita sendiri juga! - Sila lihat gambar² di atas.

Ringkasnya :
TYPE 1 & 2 = Sembelit
TYPE 3 & 4 = Sihat & Ideal
TYPE 5,6 & 7 = Ke arah Cirit Birit & Diarrhea

4/24/14

Falsafah Buah


1. Jadilah buah jagung, jangan jadi buah gajus. Jagung membungkus bijinya yang banyak, sedangkan buah gajus menunjukkan bijinya yang cuma ada satu.
Maksudnya : Jangan suka menunjuk-nunjuk harta, ilmu dan sebagainya.


2. Jadilah Pokok pisang. Pokok pisang kalau berbuah hanya sekali, kemudian mati. Maksudnya : Kesetiaan dalam perkahwinan.


3. Jadilah buah durian , jangan buah kedondong.
Walaupun di luarnya penuh dengan kulit yang berduri tajam, tetapi dalamnya lembut dan manis. Hmmm, berbeza dengan kedondong, luarnya licin tapi rasanya agak masam dan di dalamnya ada biji yang berduri.
Maksudnya : Don’t Judge a Book by The Cover.. jangan menilai orang dari luarnya saja.

4. Jadilah ubi kayu.
Walaupun hidup dalam tanah, tetapi isinya putih bersih.
Maksudnya : Jagalah hati jangan kau nodai dengan kekotoran.

5. Jadilah setangkai petai, bukan setangkai rambutan.
Tangkai petai memberi makanan yang sama rata ke biji petainya, semua seimbang, tidak seperti rambutan.. ada yang kecil ada yang besar.
Maksudnya : Selalu bersikap adil.

6. Jadilah kelapa
Semakin tua semakin pekat santannya
Maksudnya : Semakin tua semakin bijaksana dan berguna

7. Jadilah manggis. Berapa banyak kelopok bunga di luar kulit, sebanyak itu jugalah ulas isi di dalam.
Maksudnya: kena jujur, apa yang ditunjukkan di luar sama seperti apa yang diniatkan di dalam hati.

3/28/14

Tutorial/DIY : Brooch Juntaian Glass Pearl

 28.03.2014 Jumaat

Ok hari ini nak share Tutorial/DIY bergambar cara² nak buat Brooch yang berjuntai dari glass pearl. Tapi versi Ninie lah ye... Jom kita lihat dan buat...Semoga mendapat manafaat bersama.














Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...