Putera & Puteri-Puteri Mama

"Diam Bukan Tanda Setuju. Marah Bukan Tanda Benci. Senyum Bukan Tanda Gembira. Tertawa Bukan Tanda Sedang Bahagia. Muram Bukan Tanda Berduka. Menangis Bukan Tanda Merana. Kadangkala Perasaan Sukar Untuk Diungkapkan. Apakah Yang Diimpikan Bisa Menjadi Kenyataan. Aku Cuma Ingin Bahagia Dalam Kehidupan Dunia & Akhirat Bersama Insan Tersayang. Ya Allah, Tabahkanlah Hatiku, Kuatkanlah Imanku, Tunjukkanlah HidayahMu, Sinarilah Jalan Yang Bakal Ku Lalui Dengan Nur & RahmatMu, Bimbingilah Aku Ke Jalan Yang Di Redhai OlehMu"

Tq So Much Dear...

Tinggalkan Jejak Anda Disini. Insya'Allah Ninie Datang Ziarah Nanti Ye...

Segala yang terkandung di dalam blog ini adalah untuk peringatan dan rujukan Ninie untuk masa sekarang dan juga hadapan. Almaklumlah... ada masanya kita terlupa dan ini adalah medium untuk mengigatkan diri ini kembali. Info kebanyakkannya adalah dari 'search engine' dan di satukan sekali dalam entry jika ianya berkaitan. Mohon maklumkan pada Ninie jika ada diantaranya adalah ‘tulen’ milik anda untuk diberi 'kredit'.... Alhamdulillah jika ada info² disini dapat memberikan manafaat buat anda yang berkunjung di sini.

7/31/11

Taman Negara, Jerantut, Pahang

24 Julai 2011 (Ahad)

Aktiviti hujung minggu tanpa dirancang. Asalnya keluar ke Bandar Jerantut untuk mengganti absorber kereta Hubby... But kebanyakkan kedai tutuplah pulak. Nak shopping, baru aja membeli barang2 minggu lepas... nak balik baru sangat sampainya.

Jejalan dulu kat Big 10, layan anak2 mencari mainan... then on the way balik, Hubby ajak ke Taman Negara. Saja tinjau2.... Ninie ok aja. Al-Maklumlah, nama je dok Pahang, tapi rupa Taman Negara tu macamanalah agaknya (yang pasti memanglah hutan erkkkk).

Dari simpang Jerantut, ambil masa hampir 1jam perjalanan untuk sampai ke sana. Anak bertuah si Khalisah entah berapa kali muntah sepanjang perjalanan sebab keadaan jalan yang agak berliku-liku.

Kami hanya melihat2 dari Jetinya sahaja tanpa menyeberang. Namapun nak tinjau2 keadaan/ situasi Taman Negara kan?. Banyak bot2 panjang dan juga pendek yang hulu ke hilir dalam sungai tu. Mat2/Minat2 Omputih tak usah cakaplah, ramai. Siap bawa family memasing lagi.... Rasa macam duduk kat luar negara pulak. eceh.... Sesekali, Along "Mama, tengok orang tu pakai sepender je"...(Pakai blause paras lutut tapi nampak sepender... belum kira lagi yang berbikini) hu3... anak2, apa yang dilihatnya, yang itulah ditegurnya. Namapun orang bukan Islam.... nak buat macamana ye tak?





Kami interview CikAbang jual air Jus Jambu Batu (Sedap gak airnya... dicampur dengan serbuk pencicah asam jambu batu sekali. first time cuba...) Kata CikAbang penjual air tu, Tambang untuk ke seberang hanya RM1 sahaja/orang termasuk kanak2. Di seberang sana tu le Taman Negaranya. Ada macam2. Kalau datang pagi seronok sikit nak ekplore. Ada jambatan gantung (RM5/orang). Macam2 lagilah. Dalam tu juga banyak perkampungan. Tak tanyalah pula kampung orang asli @ apa....





Kami sampai pun dah jam 2++ kalau awal, tak mustahil nak juga menyeberang. Anak2 bertuahpun sibuk nak naik bot. Aduhai, leh caya ke ni? kang ada yang menangis atas tu, payah dibuatnya. Takpe, kita tinjau2 dulu. Nanti sure kita datang balik dan ekplore. Tak gitu My Beloved Husband? eceh....





Layan gambar...



Memasing sibuk duk tengok bot



Nampak yang berbumbung macam rumah tu? Ha, itu adalah kedai2 makan dan juga jeti kepada sesiapa yang nak naik bot2 pendek untuk menyeberang ke Taman Negara. Kami singgah juga nak makan, tapi banyak lauk yang dah habis. Lain kalilah ye...



Banyaknya bot...



Seberang sana, hutan tu le Taman Negara nya






Nampak tak bot2 kat belakang tu?





Along yang kian 'COMEL' macam Mamanya





Bot Panjang







Antara kedai cenderamata yang kami masuk. Ninie grab Keychain & Fridge Magnet






Khalisah. Pic diambil oleh si Adik Qistina.





Wah moto besar sape ni. Plat pun lain dari Malaysia. Mesti orangnya kat Taman Negara sana tu. Mujur moto ni tinggi, Ninie nak naik duduk... Hubby cakap "haip! Jangan." (ala....)





My Beloved Husband...





Both Of Us...





Bye...

7/12/11

Mekarnya Hanya Di Tengah Malam...



Bunga/Pokok Apa Ni Ye....(Gambar Bawah... Bukan yang Atas ni ye...)

Coba teka.....wink3


Sekali pandang macam pokok NagaDua Kali pandang macam pokok kaktus....Tiga kali pandang?.....

POKOK BAKAWALI.....Salah satu Bunga yang berbau Wangi...Kuntuman Bunga yang mekar hanya sekali apabila tiba tengah malam. Selalunya Mekar berkembang penuh bila jam dah cecah 12.00 pagi (tengah malam). Bila dah mekar/ berkembang, bunga ini mengeluarkan bau yang wangi.



Ini Pokok Bakawali yang dirumah Ninie



Ini Pokok Bakawali yang dirumah Mak Mertua ku... Asal pokok ni dari rumah Kami juga. Tapi Pokok yang ini dah kerap sangat berbunganya... tengok tu kudup bunganya... banyak kan....



Kudup2 bunga BAKAWALI



*********************************************


Minggu baru2 ni 09072011 , Kami sekeluarga pulang ke Kuantan, Tapi Keluarga Mertua takde... Pergi jejalan makan angin di LANGKAWI......





Cerita pasal pokok bunga BAKAWALI ni, Sebenarnya pokok yang di rumah Ninie baru pertama kali berbunga dan melihatkan kepada kudupnya, Hubby tahu yang bunga tersebut akan berkembang malam ni. Tapi takkan nak tunggu bunga berkembang baru nak gerak pulang ke Kuantan yang perjalanannya memakan masa hampir 3jam.... Bukan apa, Kami memang tak pernah tengok BUNGA BAKAWALI ni berkembang. Rumah MIL memang dah selalu mekar, tapi kami tiada untuk menyaksikannya.... Al Maklumlah.. Bunga ni hanya berkembang mekar apabila tengah malam sahaja.



Mungkin dah jadi rezeki kami, setibanya di rumah MIL (Family Hubby). 1st yang Hubby nampak ialah BUNGA BAKAWALI yang sedang mekar berkembang... walaupun hanya sekuntum... tapi kami memang teruja betul. Betul... Bunga ni mengeluarkan bau yang wangi...



Hubbyku sayang... telek apa tu?



Bunga ni kembangnya tak lama.... semalaman aja... Sesudah Subuh, Bunganya sedikit2 beransur kuncup kembali....


Bunga BAKAWALI yang kian menguncup di pagi hari (7++pagi)



Sikit2 dia menguncup tutup kembali...






*****************************


Ok... Habis story Bunga BAKAWALI di rumah MIL... Cerita Bunga BAKAWALI di rumah sendiri pula.... Isnin 11/07/2011 - Lebih kurang jam 11.00 malam, Hubby ambil angin diluar rumah dan menjenguk2 pokok2 bunganya.... Ada lagi sepasu Bunga BAKAWALI yang nak berkembang...

Bunga BAKAWALI yang kian berkembang...

Kelopaknya terbuka sedikit demi sedikit

Waktu ni jam 11++ malam...

Aduhai, Cantiknya Bunga itu... Jam 12.00 tengah malam...Bunga ni Berkembang sepenuhnya...

Bila dah mekar/ berkembang penuh, saiz bunga ni hampir sebesar tapak tangan.


Ha kat belakang tu 'puteri bunian' hu3. Ninie 'surf' mencari cerita di sebalik pokok Bunga BAKAWALI ni... takde info yang menarik sangat untuk dikongsikan... Atau.... Ada diantara anda yang tahu cerita pasal Bunga BAKAWALI ni? Kongsikanlah @ boleh tinggalkan link pautan untuk Ninie terjah

Pandangan Sisi

Bunga yang telah kuncup sepenuhnya bila siang hari.

Selepas 3hari

BUNGA BAKAWALI
Pokok Bakawali merupakan pokok tanaman hiasan, nama botaninya adalah Epiphyllum anguliger dari keluarga Cactaceae

Nama Tempatan: Bakawali
Nama Saintifik: Epiphyllum anguliger
Nama Lain: ric rac cactus,moon cactus, queen of the night
Famili: Cactaceae
Lokasi dijumpai: Tanaman hiasan
Asal: -
keterangan: -

Tumbuhan dari famili cactus ini Ia membiak melalui keratan batang.
kegunaan: Ada yang kata air dari kelopak bunga BAKAWALI ni boleh mengubati penyakit mata... (masih belum sahih ye...)

Kudup bunga BAKAWALI yang menanti malam untuk berkembang...


Nota Mama Comel : Apapun. Bunga BAKAWALI ni Hubby yang tanam... Bukan Ninie. hu3. Tak sabar tunggu bunga2 yang bakal muncul seterusnya. Insya'Allah



7/5/11

'HANDMADE HEADBAND' Mama Comel. Adik... Senyum Cantik² :)

Aqilah Qistina @ Adik jenis yang agak susah sikit nak bergambar comel² ni. Kalau disuruh senyum depan kamera, selalu buat muka cebik @pun lari tak mahu amik gambar.

Kebetulan, hasil kerja tangan Mama buat Headband untuk si anak² comel untuk pakai kenduri kahwin siap dihasilkan. After pergi kenduri, acah² si Adik suruh amik gambar with HANDMADE FLOWER HEADBAND Mama ni. Laju pula si dia. Kakak²nya sibuk nak bergambar juga. Tapi Mama cakap lain kali. Bukan apa nanti jadi bergaduh pula sibuk nak senyum depan kamera. Pasti ada yang menangis nanti. Layan pic Adik & Hasil kerja tangan Mama :

















Kat Bawah Ni Pic Mama Wear HEADBAND (hu3, nak jugak...)





Nota Mama Comel : Berkenan? Inform Mama Comel erk

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...