Tq So Much Dear...

"Diam Bukan Tanda Setuju. Marah Bukan Tanda Benci. Senyum Bukan Tanda Gembira. Tertawa Bukan Tanda Sedang Bahagia. Muram Bukan Tanda Berduka. Menangis Bukan Tanda Merana. Kadangkala Perasaan Sukar Untuk Diungkapkan. Apakah Yang Diimpikan Bisa Menjadi Kenyataan. Aku Cuma Ingin Bahagia Dalam Kehidupan Dunia & Akhirat Bersama Insan Tersayang. Ya Allah, Tabahkanlah Hatiku, Kuatkanlah Imanku, Tunjukkanlah HidayahMu, Sinarilah Jalan Yang Bakal Ku Lalui Dengan Nur & RahmatMu, Bimbingilah Aku Ke Jalan Yang Di Redhai OlehMu"
Segala yang terkandung di dalam blog ini adalah untuk peringatan dan rujukan Ninie untuk masa sekarang dan juga hadapan. Almaklumlah... ada masanya kita terlupa dan ini adalah medium untuk mengigatkan diri ini kembali. Info kebanyakkannya adalah dari 'search engine' dan di satukan sekali dalam entry jika ianya berkaitan. Mohon maklumkan pada Ninie jika ada diantaranya adalah ‘tulen’ milik anda untuk diberi 'kredit'.... Alhamdulillah jika ada info² disini dapat memberikan manafaat buat anda yang berkunjung di sini.

1/30/11

Pengalaman Berniaga Online vs Backout Buyer...

Aduhai... Cabaran menjadi peniaga online... Ninie mula berjinak-jinak dengan perniagaan online ni semasa surirumahtangga dulu... sekitar tahun 2008 dengan menjual Mini Popia Berintikan Ikan Bilis -Berlada Cili Kering/ Lada Hitam/ Biasa(x pedas) dan juga Mini Popia Horlicks (ala-ala kuih batang buruk...). Masa tu barulah pandai nak berniaga secara online ni. Masuk kedai online berbayar dan pandai guna blogspot. Semuanya belajar sendiri dari cara-cara nak coding, insert widget dan macam-macam lagi... Semua sendiri bermula dari 'zero'. Buka kedai online berbayar dan juga free. Antaranya di:
Pekanrabu
Allizaebiz
Lonia Village
Teratak Niaga
Bazarniaga

Alhamdulillah sikit-sikit... Tapi x lama... hingga awal tahun 2009 sahaja kerana 16/12/2008 Ninie telahpun diterima bekerja di UiTM Pahang Kampus Jengka sebagai Kerani. Memang x sempat nak buat kuih lagi... Thanks kepada sesiapa yang pernah menjadi customer Ninie dulu...

Bermacam2 karenah customer yang Ninie jumpa. Dah submit order, order pun Ninie dah buat, tetiba 'cancel'. Masa tu Ninie buatkan dulu, dah siap baru terima payment termasuk kos pos. Biasalah kan manusia, macam2 ragamnya... Ada juga yang bayar half, minta tolong poskan dulu... Ninie layankan aja... biasalah baru2 berniaga, x reti lagi.. lagipun apa salahnya coz waktu tu nak submit order yang lain sekali. Janji nak bayar sekian-sekian tarikh.. bila sampai tarikh yang dijanjikan, senyap je pulak... sms pun x layan. dah geram tahap berasap dibuatnya... hampir seminggu lepas tu baru wat payment dengan alasan 'outstation'. Alhamdulillah... mungkin rezeki lambat... Tapi, x boleh ke inform dulu problem tu dari buat peniaga macam Ninie ni tertunggu-tunggu... Boleh bertolak ansur dari membiarkan Ninie berfikiran Negatif terhadap customer.

Walaupun sekarang x menjual kuih, blogspot yang ada x kan Ninie nak tutup... Alang2 cari pulak idea lain untuk berniaga tapi mudah...sebab itu Ninie tukarkan pula kepada menjual barang-barang produk katalog seperti Avon, Alfio Raldo, Cosway (Belum masukkan lagi). Barang-barang MLM yang mana Ninie jadi ahli untuk kegunaan sendiri dan juga menjualnya seperti De' Classic Life, HPA Industries, Revell (Belum masukkan). Barang-barang kraf/handmade seperti keychain dan hp charm, hair clip, brooch dsb... Pakaian Kanak2 dan macam-macam lagilah... Alhamdulillah... boleh la juga sikit-sikit...

If ada diantara anda masuk ke kedai online Ninie (NINIEshop2u). Dengan terang dan jelas Ninie dah nyatakan kat situ tentang cara-cara pembelian, pembayaran, pengeposan dan yang paling penting : Jika anda SERIUS BUYER SAHAJA, SILA ISI ORDER FORM. JIKA TIDAK, SEBARANG PERTANYAAN BARANG/ITEM/PRODUK SILA EMAILKAN/ SMS (Ninie x suka jawab call dari number yang x dikenali walaupun mengaku customer). Masalahnya... kenapa ramai yang x faham2 ayat tersebut... kekadang tension dibuatnya... Ikutkan amarah di hati nak je senarai hitamkan nama-nama customer yang dah isi order form tapi buat dek je bila Ninie beri feedback atas email tersebut... Dah sms pun tidak berjawab... Ninie sebagai peniaga online kalau boleh tak mahulah cari 'pasal' dengan customer yang langsung kita x kenal @pun tahu rupanya... Minta tolonglah jika anda seorang pembeli online... Bertanggungjawablah dengan apa yang anda lakukan... Kalau nak cancel order, inform semula... jangan buat x reti aja... aduhai.... Kami sebagai peniaga masih boleh bertimbang rasa. Sikap mendiamkan diri anda membuatkan Ninie 'bertambah bengang'.

'Customer is always right' - pergh ayat.. so peniaga is always wrong? Kesian peniaga terutama yang jenis online macam Ninie ni. Ninie sendiri pun pembeli tegar secara online baik dari pakaian, alatan komputer, perkakasan rumah dan macam-macam lagi. setakat ini Alhamdulillah Ninie bertanggungjawab di atas segala pembelian yang Ninie lakukan dan semoga ianya berterusan...

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...