Putera & Puteri-Puteri Mama

"Diam Bukan Tanda Setuju. Marah Bukan Tanda Benci. Senyum Bukan Tanda Gembira. Tertawa Bukan Tanda Sedang Bahagia. Muram Bukan Tanda Berduka. Menangis Bukan Tanda Merana. Kadangkala Perasaan Sukar Untuk Diungkapkan. Apakah Yang Diimpikan Bisa Menjadi Kenyataan. Aku Cuma Ingin Bahagia Dalam Kehidupan Dunia & Akhirat Bersama Insan Tersayang. Ya Allah, Tabahkanlah Hatiku, Kuatkanlah Imanku, Tunjukkanlah HidayahMu, Sinarilah Jalan Yang Bakal Ku Lalui Dengan Nur & RahmatMu, Bimbingilah Aku Ke Jalan Yang Di Redhai OlehMu"

Tq So Much Dear...

Tinggalkan Jejak Anda Disini. Insya'Allah Ninie Datang Ziarah Nanti Ye...

Segala yang terkandung di dalam blog ini adalah untuk peringatan dan rujukan Ninie untuk masa sekarang dan juga hadapan. Almaklumlah... ada masanya kita terlupa dan ini adalah medium untuk mengigatkan diri ini kembali. Info kebanyakkannya adalah dari 'search engine' dan di satukan sekali dalam entry jika ianya berkaitan. Mohon maklumkan pada Ninie jika ada diantaranya adalah ‘tulen’ milik anda untuk diberi 'kredit'.... Alhamdulillah jika ada info² disini dapat memberikan manafaat buat anda yang berkunjung di sini.

1/10/11

Apa Ertinya Kawan? Dimanakah Kedudukan Kita?


Kata MAK,
KAWAN itu ibarat lebah, habis madu sepah dibuang.

Kata ABAH,
KAWAN itu umpama bunga ros, dipandang cantik, dipegang sakit.

Kata ATUK,
KAWAN itu seperti air, terus mengalir.

Kata NENEK,
KAWAN itu umpama bulan, dipuja & disanjung tapi tetap jauh diatas sana.

Kata SAUDARA,
KAWAN itu macam makanan, KAWAN makan KAWAN.

Kata ABANG,
KAWAN itu ibarat lembu, ikut aja apa yang dikata.

Kata KAKAK,
KAWAN itu tak ubah macam durian, bau aja busuk tapi sedap dimakan.

Kata ADIK,
KAWAN itu macam biskut, kajap ada kejap tak ada.

Kata SAYA….
Tepuk dada tanyalah selera…
Sekali telah mengenali, buruk baik DIA tetap KAWAN SAYA!
Buruk perangainya, SAYA berdoa semoga suatu hari nanti ALLAH ubah semua sifat buruknya menjadi sifat yang disukai olehNYA dan juga rakan-rakan disekelilingnya…
Elok perangainya, SAYA berdoa agar ianya kekal buat selama-lamanya…



>KAWAN<.... Bukan "1" tapi berjuta.....
Bukan untuk diguna tapi untuk dijaga......
Bukan untuk dimusuhi tapi untuk disayangi.......
Bukan untuk sementara tapi untuk selamanya.......
Bukan untuk dilupakan tapi untuk diingati........
Bukan untuk ditingalkan tapi untuk dirindui........
Bukan hanya disini tapi dimana-mana.......
Bukan setakat ini tapi hingga ke hujung nyawa...... 1) Kawan tu bukan macam main FUTSAL. Mula-mula kejar.. dah dapat sepak..

2) Kawan tu bukan macam main SKATE. Mula-mula sayang.. lepas tu pijak..

3) Kawan tu bukan macam main RAGBI. Mula-mula tangkap.. dah dapat tendang..

4) Kawan tu bukannya macam PAMPERS.. dah pakai, buang..

5) Kawan tu bukannya macam BARANG KEMAS. Waktu baru beli pakai. Dah sengkek gadai.

6) Kawan tu bukan mcm PELANGI. Hari cerah takde.. hujan gerimis baru muncul..

7) Kawan tu bukan macam KERETA. Rosak skit,jual.. ambik kereta baru..

8) Kawan tu bukn macam CHIPSMORE.. skejap ade skejap tak..

9) Kawan tu bukan macam BANK. Bila dah takde duit, pegi kat sana ambik.




(1) Kenalan
• Orang yang sudah dikenali. Mungkin kita hanya kenal nama, umur, pekerjaan, latar belakang dirinya & beberapa perkara umum yg lain pada seseorang kenalan. Akan tetapi, dalam sesuatu perhubungan tidak begitu rapat. Mungkin hanya sekadar bertegur-sapa, bertanya khabar apabila bertemu tetapi tidak di luar batasan waktu iaitu pada lingkungan masa itu sahaja serta tidak termasuk waktu peribadi seseorang.

(2) Teman/Sahabat/Kawan
• Terdiri daripada 2 kategori:-

(a) Teman/Sahabat/Kawan Biasa
• Tahapnya tinggi daripada kenalan. Banyak aktiviti, kegiatan atau pekerjaan dilakukan secara bersama. Adakalanya di luar batasan waktu iaitu waktu peribadi seseorang. Akan tetapi, ia hanya kekal hanya pada masa kita suka, gembira & senang sahaja. Tetapi apabila kita berada dalam keadaan sedih, duka & menghadapi situasi serta masalah besar dalam kehidupan, mereka akan meninggalkan kita keseorangan.

('b) Teman/Sahabat/Kawan Sejati/Istimewa
• Tahap lebih tinggi & mulia daripada kenalan & teman/sahabat/kawan biasa. Mereka adalah insan yang paling hampir & dekat dengan kita. Mereka sentiasa bersama-sama dengan kita bukan sahaja di waktu kita suka, gembira & senang tetapi ketika kita sedih, duka & menghadapi situasi serta masalah besar dalam kehidupan.
• Di antara ciri-ciri Teman/Sahabat/Kawan Sejati/Istimewa:-
• Insan yang paling dekat untuk kita luahkan perasaan suka dan duka.
• Insan yang memahami diri kita, perasaan & kehendak kita.
• Insan yang jujur & ikhlas melakukan sesuatu yang termampu & terbaik pada kita (contoh, membantu kita) tanpa syarat & mengharapkan balasan daripada kita.
• Insan yang membela & menutup aib/kesalahan/kesilapan kita pada orang lain tetapi pada masa yang sama menegur & menasihati kita di belakang mereka.
• Insan yang menerima diri kita samada baik & buruk tanpa sebarang syarat & alasan.
• Insan yang sanggup berkorban masa, tenaga, buah fikiran & wang ringgit demi kebahagiaan kita. Adakalanya sanggup menghadapi bahaya & menggadai nyawanya kerana kita.
• Insan yang jujur & sabar dalam menegur, menegah & menasihati kita daripada melakukan perkara2 yang buruk & yang dilarang oleh agama.
• Insan yang menjadi sumber inspirasi, peniup semangat & pemberi motivasi apabila kita kecewa, patah semangat & menyerah kalah.
• Insan yang dijadikan tempat untuk luahkan segala permasalahan hidup & perasaan kita.
• Insan yang boleh menyimpan rahsia kita & boleh dipercayai tanpa membocorkannya pada orang lain.
• Insan yang menjadi tempat bergurau senda, berhibur & bergelak ketawa bersama kita.
• Insan yang sentiasa menyokong, mengangkat esteem diri & pembakar semangat kita untuk terus berjaya dalam sesuatu aktiviti, bidang atau pekerjaan.
• Insan yang sedia mengajarkan ilmu, kemahiran & pengalamannya kepada kita tanpa sebarang syarat.
• Insan yang sanggup mempertahankan diri kita daripada dirosakkan oleh orang lain walaupun nyawa, harta benda & maruahnya akan menjadi taruhan.
• Insan yang sentiasa mendoakan kejayaan & kebahagiaan kita setiap kali selepas solat.
• Insan yang sentiasa mengingati & merindui kita. Sukar atau mustahil dapat melupakan kita sepanjang hidupnya.

(3) Kekasih
• Tahapnya adalah setaraf & semulia dengan Teman/Sahabat/Kawan Sejati/Istimewa tetapi bezanya sepasang kekasih ialah berlainan gender iaitu seorang lelaki & seorang lagi perempuan. Mereka bercinta & bersatu hati. Mereka berjanji setia & berakhir dengan sebuah perkahwinan. Hubungan paling mulia yang diredhai Allah swt bagi sepasang kekasih adalah melalui ikatan sah iaitu perkahwinan. Selepas berkahwin, mereka akan terus kekal sebagai kekasih & mempunyai anak, cucu serta cicit sehingga ke akhir hayat mereka. Menurut ajaran Islam, apabila mereka mati dalam keadaan beriman kelak, mereka akan ditemukan di dalam syurga & kekal abadi buat selama-lamanya.

• persoalannya kini dimana kedudukan kita?????



- Terima Kasih Tidak Terhingga Buat Yang Sudi Bersahabat Dengan Diri Ini -
- Semoga Kekal Buat Selamanya -

2 comments:

Salina@IbuAqil said...

Ibu suka entry ni.. Mekasih berkongsi madah yg indah ni.. ;o)

Darling Ninie @ Mama Comel said...

@Salina@IbuAqil

Sama2 Ibu... Yang baik dikongsi... Yang buruk buang jauh2.. wink3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...