Putera & Puteri-Puteri Mama

"Diam Bukan Tanda Setuju. Marah Bukan Tanda Benci. Senyum Bukan Tanda Gembira. Tertawa Bukan Tanda Sedang Bahagia. Muram Bukan Tanda Berduka. Menangis Bukan Tanda Merana. Kadangkala Perasaan Sukar Untuk Diungkapkan. Apakah Yang Diimpikan Bisa Menjadi Kenyataan. Aku Cuma Ingin Bahagia Dalam Kehidupan Dunia & Akhirat Bersama Insan Tersayang. Ya Allah, Tabahkanlah Hatiku, Kuatkanlah Imanku, Tunjukkanlah HidayahMu, Sinarilah Jalan Yang Bakal Ku Lalui Dengan Nur & RahmatMu, Bimbingilah Aku Ke Jalan Yang Di Redhai OlehMu"

Tq So Much Dear...

Tinggalkan Jejak Anda Disini. Insya'Allah Ninie Datang Ziarah Nanti Ye...

Segala yang terkandung di dalam blog ini adalah untuk peringatan dan rujukan Ninie untuk masa sekarang dan juga hadapan. Almaklumlah... ada masanya kita terlupa dan ini adalah medium untuk mengigatkan diri ini kembali. Info kebanyakkannya adalah dari 'search engine' dan di satukan sekali dalam entry jika ianya berkaitan. Mohon maklumkan pada Ninie jika ada diantaranya adalah ‘tulen’ milik anda untuk diberi 'kredit'.... Alhamdulillah jika ada info² disini dapat memberikan manafaat buat anda yang berkunjung di sini.

2/19/11

Resepi : Sambal 'Tutuk'

Sambal ni resepi dari Mak Ninie. Mak cakap dia dapat resepi ni dari arwah Atuk (nenek) sebelah ayah... Agaknya resepi turun temurun kot. Wink3... Ayah suka sangat makan sambal @ masakan yang menggunakan cili kampung/padi ni. Cili kering@ lada kering (merah) ayah tak berapa suka. Tapi My Hubby minat sangat masak2 guna lada kering ni. Dulu tiap2 minggu wajib ada sambal 'tutuk' ni mak buat. Sekarang ni pun, bila ambil anak kat rumah mak, intai2 dalam tudung saji, selalu ada. Namapun kegemaran ayah... Turun pula kat Ninie...

Sambal ni sedap sangat jika dimakan bersama masakan kari, sayur air, masak lemak putih. Ikutlah apa2pun. Bagi Ninie semua sedap...

Resepi :-

Bahan-Bahannya :

Ikan Bilis
Lada Kecil / Cili Api/Padi/Kampung (mana2 jenis yang disukai)
Bawang kecil / Bawang goreng segera (Kalau malas nak mayang dan goreng)
Sedikit garam dan serbuk perasa
Minyak untuk menggoreng

Contohnya Gambar kat bawah ni :
2nd Step :
Panaskan minyak (agak2 la untuk menggoreng)
1) Gorengkan ikan bilis hingga garing
2) Gorengkan bawang merah yang telah dimayang (Kalau malas boleh gantikan dengan bawang goreng segera je)
3) Gorengkan lada kecil. Agak2 masak sahaja. Juga boleh jika tidak mahu menggorengnya iaitu guna mentah2-ikut suka...
(nota : letakkan lada kecil dalam minyak yang panas dan terus tutupkan kuali cepat sebab lada ni akan meletup)

Gambar bahan2 yang telahpun digoreng :
3rd Step :
Masukkan semua bahan yang telah digoreng tadi bersama garam dan serbuk perasa (agak2 je) ke dalam 'blender' kering (bukan 'blend' basah yang besar tu). Kisarkan hingga hancur/sebati. Ikut citarasa nak hasil 'blend' kasar @ halus. Jika tiada 'blender' boleh juga menggunakan cara tradisional iaiu menggunakan LESUNG BATU...

Hasilnya :

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...