Tq So Much Dear...

"Diam Bukan Tanda Setuju. Marah Bukan Tanda Benci. Senyum Bukan Tanda Gembira. Tertawa Bukan Tanda Sedang Bahagia. Muram Bukan Tanda Berduka. Menangis Bukan Tanda Merana. Kadangkala Perasaan Sukar Untuk Diungkapkan. Apakah Yang Diimpikan Bisa Menjadi Kenyataan. Aku Cuma Ingin Bahagia Dalam Kehidupan Dunia & Akhirat Bersama Insan Tersayang. Ya Allah, Tabahkanlah Hatiku, Kuatkanlah Imanku, Tunjukkanlah HidayahMu, Sinarilah Jalan Yang Bakal Ku Lalui Dengan Nur & RahmatMu, Bimbingilah Aku Ke Jalan Yang Di Redhai OlehMu"
Segala yang terkandung di dalam blog ini adalah untuk peringatan dan rujukan Ninie untuk masa sekarang dan juga hadapan. Almaklumlah... ada masanya kita terlupa dan ini adalah medium untuk mengigatkan diri ini kembali. Info kebanyakkannya adalah dari 'search engine' dan di satukan sekali dalam entry jika ianya berkaitan. Mohon maklumkan pada Ninie jika ada diantaranya adalah ‘tulen’ milik anda untuk diberi 'kredit'.... Alhamdulillah jika ada info² disini dapat memberikan manafaat buat anda yang berkunjung di sini.

2/20/11

Apa Perasaan Anda!


Apa perasaan anda ye jika :

Tiap2 minggu @ tiap2 hari ada yang menegur / menyoal :

Awak ni makin bulat lah
Awak ni makin debab lah
Awak ni makin besar / gemuklah
Awak ni makin berisi
Berat badan awak sekarang ni berapa
Tudung awak tak kena/match dengan baju
Pakaian awak sendat la
Bumper awak makin besar
Pipi awak dah debab, bulat
Style awak makin hari macam orang tua
Muka awak ni nampak sememeh / comot je. Nape tak make-up
Awak ni asyik2 makan aja
Aik makan lagi
Cuba make-up sikit
Beg tangan / dompet tu nak koyak dah (suruh tukar baru le tu)

Aduhai... Jika sekali dua boleh terima... Jika seminggu 2@3 kali? Darab lak dengan 4 minggu sebulan... Itu belum dikira jika tiap2 hari ditegur sedemikian rupa... Nak lak orang yang menegur tu orang yang sama @ orang yang lain dan juga tetap orang yang sama tetapi berlainan harinya...


Ada masa stress sangat2. Naik bosan pun ada. Why you all cakna sangat pasal I ni hari2. Dah xde kije ke? Atau you all yang menegur tu nak suruh I ni puji you balik? Maaf la ye... Ninie selalu puji dalam hati je if nampak cantik kat pandangan mata ni. Kalau sesaja nak tegur amik hati memang bukan sifat Ninie. Memang ada diantara you all yang menegur Ninie ni makin slim, bergaya, cantik, hari2 make up @ touch up balik semula, gaya makin 'wow' dengan kasut tumit tingginya, beg tangan yang selalu duk bertukar2, tudung match dengan baju, baju pun cantik @ update a.k.a mahal, aksesori banyak kat tangan, makin tampan/ hensem/ smart.

Salah ke Ninie bila makin DEBAB/ GEMUK/ BERISI/ COMEL (Istilah Ninie) ?
* My Dear Hubby bila ditanya. "Abang tengok ok je..."

Urm... To you all yang dok rajin menegur tu...
Berat badan Ninie naik dalam 2tahun ni dah hampir (+/-) 12kg (sila ambil perhatian ye) - Dari 48kg/50kg ke 60kg sekarang ni.

Akan tetapi, baju2 kurung yang masa Ninie berumur 17 tahun masih lagi muat dipakai. If yang x berapa boleh nak pakai pun baju2 kebaya sebab tang perut (Waaa dah muncit). Saiz baju Ninie sebelum ni pun dari saiz S/M hanya ke saiz L not XL @ XXL @ XXXL @ Saiz yang lebih besar lagi.... BMI pun paras selamat lagi (maksudnya kena hati2 la ni).

Style / Gaya yang makin hari makin nampak berumur/ orang tua...
1) Kasut
Yup, diakui... dulu memang rajin duk pakai kasut jenis 'heel'. Sekarang dah bertukar ke jenis yang flat tetapi masih lagi tinggi 1 1/2 inci @2 inci...bukan langsung xde 'heel'. Bukan apa, sekarang selesa dengan kasut yang jenis macam ni. Malas nak pakai 'heel' sebab nak kena imbangkan badan. Nak pula Ninie jenis banyak perkara nak dibuat. Bergerak ke sana sini. Bukannya duduk kat kerusi selama 8jam. Aduhai...

2) Tudung dan pakaian x sesuai...
Ninie ni kadang2 pakai grab aja mana yang sempat. Bukannya x matching langsung. Ada gak kena dengan kaler baju. Kekadang tu sambar je janji x payah iron. Tapi seingat Ninie xde pula pakai baju putih merah purple pegi pakai tudung kaler oren! langsung x penah buat! Paling tidak pun dah malas sangat, pakai tudung hitam. Itupun ada yang duk tegur. Bila pakai baju 'plain' xde corak dengan tudung ala2 sedondon pun kena tegur lagi. x Matching. 'Plain' lawan dengan corak... Aduhai... If dah memang xde jenis corak yang matching, camne nak pakai... Bila ada baju baru must have tudung baru yang matching jugak.... Lainlah kalau yang duk tegur tu nak sponsor... Diikutkan ada je baju baru yang belum pun dipakai. Tapi lebih selesa dengan baju2 lama...

3) Make up
Actually Ninie memang jenis yang jarang2 sangat nak make up. Kadang2 pakai bedak baby je. Kekadang x sempat pun. Agaknya sebab tu muka nampak kusam je x ceria dan menarik pandangan insan2 yang suka mengkritik / menegur setiap perubahan yang dia nampak pada diri seseorang tu... Kalau nak nampak Ninie make up pun hanyalah jika ada majlis/ mesyuarat/ program tertentu yang melibatkan orang luar. Jika sekadar rakan se 'opis' yang hari2 juga kita bersua muka dengannya, malas r nak make up nih. Then kalau make up pun hanya sekadar jam 1.00ptg shj sebab lepas solat Zohor mamang takkan touch up balik... Lagipun Ninie ni if nak bersolek bagai mesti nak kena minta izin Hubby dulu.... Lainlah kalau duk kat rumah / berjalan2 / bersama2 Hubby. Make up untuk SUAMI. Memang disuruh dalam Islam itu sendiri... Ada ke Islam suruh bersolek untuk dipandang orang selain dari suami?

4) Beg Tangan / Dompet
* "Ko kalau keluar selain pegi opis guna beg tangan lain ye?". Soalan yang pernah diajukan pada I. Wa... Beg tangan Ninie memang ada sebuah aja.... Hadiah dari Hubby. Dah pakai hampir 5 tahun dah. Tak pernah tukar yang lain. Ninie memang jenis payah nak tukar2 Handbag ni. X minat nak ikut perkembangan fesyen. Pakai apa yang ada selagi boleh pakai... Tambahan pula bagi Ninie leceh bebeno nak alihkan barang2 yang selalu kita bawa bersama dalam handbag tu ke handbag yang lain... Huhuhu... Tapi maybe nak tukar yang lain lepas ni sebab yang ada sekarang dah nampak sangat keuzurannya setelah lama berbakti pada tuannya ni.... Ninie jenis nak beli handbag kena cari yang betul2 berkenan kat hati sebab x nak beli 2/3 buah... cerewet dalam bab ni. Nak yang ada compartment itu, ini... Begitu juga dengan dompet.. selagi duit boleh disimpan x jatuh... selagi tu guna...

Makan
* Ye, Ninie memang gemar sesangat bab makan ni. Tak makan rugi weh... Macamana nak describe ye.... Sebab Ninie jenis yang 'TAK BOLEH" jika atas meja xde air minuman samada minuman segera (Milo / Nescafe) @pun air masak. sebab mesti nak minum sambil buat kije.... Satu lagi, makanan juga wajib ada samada roti/ biskut/ kuih muih... kadangkala makan pagi dah makan macam tengahari. Then tghari makan nasi lagi (Selalu nasi ayam la). Tapi kuantiti bukanlah segedebuk penuh 1 pinggan! Nasi pun selalu half aja. Itupun kekadang x habis... Makan malam selalu skip xde selera sebab dah kepenatan seharian bekerja.

Tambahan 1 lagi sindiran yang Ninie memang x berapa suka nak dengar :
* "Itulah belajar x habis. Siapa suruh kawin dulu... pastu sibuk nak belajar..." Dah tu siap senyum sinis lagi...
--->> Hello... Jodoh tu kan ketentuan tuhan. Dulu Ninie x pernah target pun nak kahwin muda. Dah sampai seru... Anda yang duk sibuk2 ni ada masalah apa ye? I dulu study sikit habuk pun x menyusahkan anda yang sibuk dok perli2 ni. Ada I minta duit you all? Ada I merayu you all suruh buatkan assingment? Ada ke?

Yup, Ninie dulu pernah study di UiTM tempat Ninie kerja sekarang ni dalam 'Diploma In Accountantcy'. Hanya sempat sampai Part 4 sahaja. Time tu memang Ninie ada merancang nak dapatkan baby. Target dah betul, Ninie bersalin awal cuti semester 3bulan tu. Thats mean, buka je cuti sem Ninie boleh sambung study.... Tapi Allah Maha Besar... Ninie pregnant kan Twin. Tengok nak seorang tuhan bagi 2 orang....Perut boyot x usah nak cakap la... Time exam orang duk pandang je sebab nampak macam nak bersalin. Huhuhu... Ingat balik kenangan lama tersenyum sendiri... So Ninie 'decide' amik cuti sem untuk 2 semester... Tapi sekali lagi Allah Maha Besar, Ninie pregnant sekali lagi tatkala usia Twin 4bulan. Aduhai masa tu memang menangis sebab Twin kecil lagi. Tapi fikir positif... Allah bagi rezeki..... So ambil keputusan terus stop study untuk tumpukan perhatian pada anak2.

Janganlah anda nak menilai/ mengata sesorang itu ikut sedap mulut je.... Ninie stop study bukan sebab result (kena tendang dgn pihak Universiti). Tapi atas kehendak sendiri... untuk family... Kesian kat anak2 tu masih kecil... 3 orang lak tu. Ninie berdoa moga2 rezeki Ninie ada di tempat lain. Alhamdulillah bila anak dah besar sikit Twin -2tahun dan Qistina -1tahun. Ninie diterima bekerja walaupun sebagai Kerani sebagai punca rezeki masih di UiTM yang sama Kampus Jengka. Allah Maha Kaya... Sayang pada hambanya... Ada juga yang berkahwin awal/ muda sambung belajar dan beranak pinak masih habis belajar... Jangan lah nak ngata orang sesuka hati. Rezeki Ninie setakat itu sahaja. Niat di hati masih ada untuk sambung belajar lagi... Insya'Allah semoga Allah permudahkannya suatu hari nanti. Bukan ke ramai sekarang ni yang dah jadi 'Grandma' pun boleh menggenggam segulung Ijazah?

Kesimpulannya / rumusannya :

1) Salahkah Ninie jika ingin jadi diri sendiri? Be yourself! Adakala kita happy dengan apa yang kita miliki sehinggalah ada insan lain yang terlalu cakna / boleh dikatakan terlalu busy body. Boleh bukan x boleh. tapi agak2 ler...Kadangkala memang Ninie boleh buat 'dek' aja. Tapi bila mood x berapa elok, perkara2 yang macam inilah yang akan membuatkan Ninie stress sepanjang hari....

2) Cermin dulu diri sendiri sebelum nak suruh orang lain mengadap cermin. Kita manusia tak lepas dari melakukan kesilapan..... Tak semua yang you all buat tu kena. Adakalanya jga menyakitkan mata / di hati terdetik untuk berkata2/menegur. Tapi cuma ambil sikap, biarlah dah itu cara dia... Jika soalan itu hanya sekali dua x mengapa. Tapi bila angin I x berapa elok, yang dok kritik tu orang yang sama dengan kritikan yang sama. Naik muak, cuak, nyampah dsb.

3) Semua orang mempunyai gaya/ sikap tersendiri yang semestinya berbeza dengan seseorang individu yang lain. Perbezaan juga meliputi cara pemikiran, cara pemakaian, cara pemakanan, cara penyampaian.... Jika semua manusia sama sifat/ perangai/ pemikiran/ keinginan dsb. Nescaya semuanya sama baik dari segi pakaian, makan dsb.

4) Tak salah jika nak menegur / mengkritik. Tapi biarlah bersesuaian dengan caranya. Takkanlah anda x sedar yang anda pernah berulang kali menegur seseorang itu akan perkara yang sama tiap kali bersua? Naik muak tau .....



Maaf jika ada yang 'terasa' dengan entry ini. Cuma meluahkan isi hati. Tidak ditujukan pada sesiapa secara khusus, cuma luahan secara am sahaja. Jika ada yang tersentuh hatinya, mohon maaf banyak2 dari hujung rambut ke hujung kaki. Ninie manusia biasa x lepas dari kesilapan....

Yakinlah pada diri sendiri dan berdirilah atas kaki sendiri.... cerminlah diri, perbetulkan diri. Allah telah menentukan akan tiap apa yang terjadi... Bagaimana cara untuk kita hadapinya, Atas diri manusia itu sendiri... Setiap kejadian yang Allah wujudkan pasti ada hikmahnya...

Wallahualam...

Mama Comel : Makin dipendam/simpan makin parah...


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...