IBADAT PUASA
Puasa (bahasa Arab: صوم) secara bahasanya boleh diertikan sebagai menahan diri. Daripada segi istilah syara' bermaksud menahan diri daripada makan atau minum untuk suatu jangkamasa tertentu.
Puasa ertinya menahan diri daripada makan dan minum serta segala perbuatan yang boleh membatalkan puasa, mulai dari terbit fajar sehinggalah terbenam matahari. Umat Islam juga dikehendaki menahan diri daripada menipu, mengeluarkan kata-kata buruk atau sia-sia, serta bertengkar atau bergaduh. Ini kerana puasa merupakan medan latihan memupuk kesabaran, kejujuran serta bertolak ansur sesama sendiri. Secara tidak langsung amalan puasa akan menyuburkan sikap murni di dalam diri pelakunya. Adalah menjadi harapan kita agar kesemua nilai yang baik ini akan terus dipraktikkan ke bulan-bulan berikutnya.
*Menurut hukum Islam, ada beberapa hari yang tertentu, yang dilarang mengerjakan puasa padanya, seperti berikut:
Puasa ertinya menahan diri daripada makan dan minum serta segala perbuatan yang boleh membatalkan puasa, mulai dari terbit fajar sehinggalah terbenam matahari. Umat Islam juga dikehendaki menahan diri daripada menipu, mengeluarkan kata-kata buruk atau sia-sia, serta bertengkar atau bergaduh. Ini kerana puasa merupakan medan latihan memupuk kesabaran, kejujuran serta bertolak ansur sesama sendiri. Secara tidak langsung amalan puasa akan menyuburkan sikap murni di dalam diri pelakunya. Adalah menjadi harapan kita agar kesemua nilai yang baik ini akan terus dipraktikkan ke bulan-bulan berikutnya.
*Menurut hukum Islam, ada beberapa hari yang tertentu, yang dilarang mengerjakan puasa padanya, seperti berikut:
Diantara hari-hari yang disunatkan untuk berpuasa dalam Islam adalah seperti berikut:
1. Puasa enam dalam bulan Syawal (Sehari selepas 1 Syawal)
~ Seperti puasa selama setahun
2. Puasa awal bulan Zulhijjah ~ 1 – 8 Zulhijjah.
3. Puasa pada hari Arafah ~ 9 Zulhijjah
~ Menghapuskan dosa setahun yang lalu dan tahun-tahun kemudiannya
4. Puasa pada bulan Muharram
~ Setiap sehari mendapat pahala 30 hari
5. Puasa pada hari Tasu’a ~ 9 Muharram
6. Puasa pada Hari Asyura ~ 10 Muharram
~ Menghapuskan dosa setahun yang lalu
~ Hendaklah dikerjakan selama dua hari sama ada sehari sebelum atau sehari
selepas.
~ Lebih afdal dilakukan selama 3 hari berturut (9, 10 dan 11 Muharram)
7. Puasa dalam bulan Rejab mengikut kemampuan berpuasa.
8. Puasa dalam bulan Sya’ban kecuali pada hari syak iaitu 30 haribulan Sya’ban
~ Bulan diangkat amalan kepada Tuhan
9. Puasa pada hari Isnin dan Khamis.
10. Puasa tiga hari setiap pertengahan bulan Islam ~ 13,14 & 15
11. Puasa hari Rabu, Khamis dan Jumaat
~ Allah membina untuknya sebuah istana disyurga daripada permata, yaqut
dan zabarzad dan dicatat baginya bebas dari api neraka
~ Jika diikuti dengan derma pada hari Jumaat, diampunkan semua dosanya
hingga menjadi seperti bayi yang baru dilahirkan oleh ibunya, bersih daripada
segala dosa
Diantara hari-hari yang diharamkan untuk berpuasa dalam Islam adalah seperti berikut:
- Puasa pada 1 Syawal (Hari Raya Aidilfitri)
- Puasa pada 10 Zulhijjah (Hari Raya Aidiladha)
- Puasa pada hari-hari Tasyrik (11, 12 dan 13 Zulhijjah - 3 hari selepas Hari Raya Aidiladha)
- Selepas 15 Sya’ban (Kecuali bagi puasa Qadha dan nazar - Mana² hari selepas 15 Syaaban, jika bukan puasa qada, nazar atau bukan hubungan dengan puasa yang dahulu daripadanya atau bukan hari ia beradat puasa )
- Hari Syak iaitu hari yang di syak akan awal Ramadhan [ hari terakhir bulan Syaaban]
- Puasa pada hari ‘arafah bagi orang yang mengerjakan haji
- Puasa pada hari sabtu sahaja (ditunggalkan)
- Puasa pada hari jumaat sahaja (ditunggalkan)
- Puasa sepanjang tahun (sepanjang masa)
*************************PENERANGAN**************************
Sumber : http://www.islamgrid.gov.my/hadith/detailed.php?id=6&j=3
Puasa Pada Kedua-dua Hari Raya
Sumber : http://www.islamgrid.gov.my/hadith/detailed.php?id=6&j=3
Puasa Pada Kedua-dua Hari Raya
Alim ulama' rahimahumullah., telah ijma'
(sekata) tentang haramnya berpuasa pada kedua-dua hari raya iaitu hari
raya "Aidilfitri" dan hari raya "Aidiladha" - sama ada puasa wajib atau
puasa sunat.
Dalilnya ialah hadith yang berikut:
35-
عَنْ أَبِي عُبَيْدٍ قَالَ شَهِدْتُ الْعِيدَ مَعَ عُمَرَ بْنِ
الْخَطَّابِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ فَقَالَ هَذَانِ يَوْمَانِ نَهَى
رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ صِيَامِهِمَا
يَوْمُ فِطْرِكُمْ مِنْ صِيَامِكُمْ وَالْيَوْمُ الْآخَرُ تَأْكُلُونَ
فِيهِ مِنْ نُسُكِكُمْ. (رواه البخاري)
35- Dari Abu `Ubayd, katanya: Aku telah
hadir merayakan hari raya bersama-sama dengan Saiyidina `Umar bin
al-Khattab r.a., lalu ia berkata: "Hari raya ini dan hari raya yang
satu lagi, Rasulullah s.a.w. telah melarang berpuasa padanya, iaitu
hari raya Aidilfitri setelah kamu sempurnakan puasa kamu dan hari raya
Aidiladha untuk kamu makan dari daging korban kamu."(1)
(Hadith Sahih - Riwayat Bukhari)
__________________________1. Fath al-Bari (5:142).
Ditegaskan lagi dalam sebuah hadith yang antara lain seperti berikut:
36-
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَهَى عَنْ
صِيَامِ يَوْمَيْنِ يَوْمِ الْفِطْرِ وَيَوْمِ النَّحْرِ. (رواه مسلم)
36- " .. Bahawa Rasulullah s.a.w. telah melarang berpuasa pada dua hari, iaitu: "Hari raya Aidilfitri dan hari raya Aidiladha."(1)
(Hadith Sahih - Riwayat Muslim)
Dalam sebuah hadith sahih yang lain,
diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari dan Imam Muslim, rahimahumallah., dari
Ibn `Umar r.a., bahawa seorang lelaki telah datang bertanya kepada Ibn
`Umar, katanya:
"Saya telah bernazar untuk
berpuasa sehari, kebetulan hari itu jatuhnya pada hari raya puasa atau
pada hari raya haji, (bagaimana hukumnya)?"
Ibu `Umar menjawab:
أَمَرَ اللهُ بِوَفَاءِ النَّذَرِ وَنَهَي رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ صَوْمِ هَذَا الْيَوْمِ.
"Allah Taala telah perintahkan supaya
(orang yang bernazar) menyempurnakan nazarnya dan Rasulullah s.a.w. pula
telah melarang (umatnya) daripada berpuasa pada hari yang tersebut."(2)
_____________________________
2. Kitab yang sama (251).
Puasa Pada Hari-hari Tasyriq
Hari-hari tasyriq (أيام التشريق) ialah tiga hari yang mengiringi hari raya haji iaitu hari yang kesebelas, kedua belas dan ketiga belas.
Dalam masa inilah orang-orang yang mengerjakan ibadat haji - berhimpun di "Mina".
Larangan berpuasa pada ketiga-tiga hari yang tersebut ada diterangkan dalam hadith yang berikut:
37-
عَنْ سَعْدِ بْنِ أَبِي وَقَّاصٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ أَمَرَنِي
رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ أُنَادِيَ
أَيَّامَ مِنًى إِنَّهَا أَيَّامُ أَكْلٍ وَشُرْبٍ فَلَا صَوْمَ فِيهَا
يَعْنِي أَيَّامَ التَّشْرِيقِ. (رواه الإمام أحمد)
37- Dari Sa'ad bin Abi Waqas r.a.,
katanya: "Aku telah diperintahkan oleh Nabi Muhammad s.a.w. supaya
menyeru semasa (orang ramai sedang berhimpun) di "Mina" bahawa masa yang
tersebut ialah khusus (untuk kamu) menikmati makan minum (dengan
gembira) dan tidak di tuntut berpuasa padanya, yakni hari-hari tasyriq
yang termaklum."(1)
(Hadith Sahih Riwayat Imam Ahmad)
____________________________1. Nail al-Autar (4:277).
Diterangkan lagi dalam hadith yang berikut:
38-
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ بَعَثَ عَبْدَ
اللَّهِ بْنَ حُذَافَةَ يَطُوفُ فِي مِنًى أَنْ لَا تَصُومُوا هَذِهِ
الْأَيَّامَ فَإِنَّهَا أَيَّامُ أَكْلٍ وَشُرْبٍ وَذِكْرِ اللَّهِ عَزَّ
وَجَلَّ. (رواه الإمام أحمد)
38- Dari Abu Hurairah r.a., bahawa
Rasulullah s.a.w. telah mengutuskan Abdullah bin Huzafah menyeru di
merata-rata tempat, di "Mina", katanya: "Janganlah kamu berpuasa pada
(ketiga-tiga) hari tasyriq ini, kerana ditentukan untuk kamu menikmati
makan minum (dengan gembira) dan untuk kamu mengingati Allah
Azza wa Jalla (dengan takbir dan tahmid)".(1)
(Hadith Sahih - Riwayat Imam Ahmad)
Larangan yang tersebut adalah larangan haram.
___________________________1. Al-Fath al-Rabbani (10:144), hadith ini 'sanad'nya jayyid (elok).
Puasa "Hari Syak":
Hari "syak" juga dilarang berpuasa padanya. Ini diterangkan dalam hadith yang berikut:
39- Dari `Amar bin Yasir r.a., katanya: "Barangsiapa berpuasa pada hari yang diragukan maka sesungguhnya ia telah menderhaka kepada (Rasul Allah) Aba al-Qasim s.a.w."(1)
1. Riyad al-Salihin (447) dan `Ibanat al-Ahkam (1:368) "Aba al-Qasim" (Bapa kepada al-Qasim) yang tersebut dalam hadith ini ialah gelaran Rasulullah s.a.w., kerana salah seorang dari putera-putera Baginda bernama "al-Qasim".
2. Sabil Al-Muhtadin (2:142).
1. Al-Fath al-Rabbani (10:148). Hadith ini disahihkan oleh al-Hakim.
1. Al-Fath al-Rabbani (10:66). Hadith ini juga diriwayatkan oleh Imam Ahmad dan lain-lainnya.
1. Riwayat Bukhari dari Abdullah bin `Amru r.a., Fath al-Bari (5:121).
39- عَنْ
عَمَّارِ بْنِ يَاسِرٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ مَنْ صَامَ
الْيَوْمَ الَّذِي يُشَكُّ فِيهِ فَقَدْ عَصَى أَبَا الْقَاسِمِ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ. (رواه أبو داود والترمذي)
39- Dari `Amar bin Yasir r.a., katanya: "Barangsiapa berpuasa pada hari yang diragukan maka sesungguhnya ia telah menderhaka kepada (Rasul Allah) Aba al-Qasim s.a.w."(1)
(Hadith Hasan Sahih - Riwayat Abu Daud dan Tirmizi)
"Hari syak" atau "hari yang diragukan"
yang tersebut ialah hari yang ketiga puluh dan bulan Sya'ban
yang tidak diketahui dengan jelas sama ada ia dan bulan Ramadhan atau
dari bulan Sya'ban, kerana rukyah mengenainya (yang diperkatakan orang
pada 29 Sya'ban) tidak sabit atau saksi yang melihatnya
tidak diterima pengakuannya oleh pihak yang berkuasa disebabkan fasiknya
dan sebagainya.
Larangan yang tersebut haram hukumnya dan tidak sah puasanya.(2)
Dalam pada itu ada pengecualian, iaitu
kalau seorang pada hari itu mengerjakan puasa qadha atau puasa nazar,
maka yang demikian tidak dilarang.
Demikian juga kalau ia biasa mengerjakan
puasa sunat yang tertentu seperti "puasa hari Isnin" dan
kebetulan jatuhnya pada "hari syak" yang tersebut maka itu tidak
dilarang.
Yang dilarang ialah mengerjakan puasa yang tidak bersebab atau "Hari syak" itu diniatkan dari bulan Ramadhan.
____________________________1. Riyad al-Salihin (447) dan `Ibanat al-Ahkam (1:368) "Aba al-Qasim" (Bapa kepada al-Qasim) yang tersebut dalam hadith ini ialah gelaran Rasulullah s.a.w., kerana salah seorang dari putera-putera Baginda bernama "al-Qasim".
2. Sabil Al-Muhtadin (2:142).
Puasa hari Jumaat
Dilarang juga berpuasa (puasa sunat)
pada hari Jumaat jika tidak disertakan dengan berpuasa sehari sebelumnya
iaitu hari Khamis atau sehari selepasnya, iaitu hari Sabtu.
Ini diterangkan dalam hadith yang berikut:
40-
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ
اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ
يَقُولُ إِنَّ يَوْمَ الْجُمُعَةِ يَوْمُ عِيدٍ فَلَا تَجْعَلُوا يَوْمَ
عِيدِكُمْ يَوْمَ صِيَامِكُمْ إِلَّا أَنْ تَصُومُوا قَبْلَهُ أَوْ
بَعْدَهُ. (رواه الإمام أحمد)
40- Dari Abu Hurairah r.a., katanya: Aku
telah mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sebenarnya hari Jumaat
ialah hari raya (mingguan), maka janganlah kamu jadikan hari raya kamu
itu hari puasa kamu, kecuali kalau kamu berpuasa sehari sebelumnya atau
sehari selepasnya."(1)
(Riwayat Imam Ahmad)
Larangan yang tersebut ialah larangan makruh.
Di dalam hadith ini diterangkan dengan jelas sebab larangan itu:
Bahawa hari Jumaat ialah hari raya mingguan dan lazimnya tidak dituntut berpuasa pada hari yang dimuliakan sebagai hari raya.
_________________________1. Al-Fath al-Rabbani (10:148). Hadith ini disahihkan oleh al-Hakim.
Puasa hari Sabtu
Makruh juga hukumnya berpuasa (puasa sunat) pada hari Sabtu jika tidak disertakan dengan berpuasa pada hari Ahad.
Ini berdasarkan hadith yang diriwayatkan
oleh Imam Ahmad dan lain-lainnya, maksudnya: "Janganlah kamu berpuasa
pada hari Sabtu, kecuali puasa yang diwajibkan atas kamu .." (1)
Yakni kecuali puasa qadha dan
puasa nazar. (Demikian juga halnya puasa sunat yang biasa dilakukan dan
secara kebetulan jatuhnya pada hari Sabtu, maka ia juga dikecualikan
dan larangan itu).(2)
_______________________________
1. Fiqh al-Sunnah (1:446), hadith ini Hadith Hasan, menurut Imam Tirmizi.
2. Kitab yang sama (1:446).
2. Kitab yang sama (1:446).
Hukum Isteri Mengerjakan Puasa Sunat Dengan Ketiadaan Izin Suami
Ini diterangkan dalam hadith yang berikut:
41-
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَا يَحِلُّ لِلْمَرْأَةِ أَنْ
تَصُومَ وَزَوْجُهَا شَاهِدٌ إِلَّا بِإِذْنِهِ. (رواه البخاري ومسلم)
41- Dari Abu Hurairah r.a., bahawa
Rasulullah s.a.w. bersabda: "Tidak halal bagi seseorang
perempuan mengerjakan puasa sunat sedang suaminya ada bersama melainkan
dengan izinnya".(1)
(Hadith Sahih - Riwayat Bukhari dan Muslim)
Hadith ini menjadi dalil bahawa
haram atas isteri mengerjakan puasa sunat melainkan dengan izin
suaminya, kecuali kalau suaminya tidak ada bersama - kerana pergi keluar
negeri maka ia boleh mengerjakan puasa sunat dan tidak memerlukan izin
suaminya.
Jelasnya hak suami adalah satu perkara yang wajib dan tidak boleh dicuaikan kerana melakukan suatu yang sunat.
_______________________1. Al-Fath al-Rabbani (10:66). Hadith ini juga diriwayatkan oleh Imam Ahmad dan lain-lainnya.
Hak Isteri Terhadap Suaminya
Suami pula bertanggungjawab
menyempurnakan hak isterinya dan dilarang mengerjakan puasa sunat yang
berlebihan yang akan menyebabkan dia mencuaikan hak isterinya.
Masalah ini diterangkan dalam sebuah
Hadith Sahih riwayat Bukhari bahawa Rasulullah s.a.w. mendapat tahu
perihal seorang sahabat Baginda iaitu Abdullah bin `Amru r.a.,
mengerjakan "puasa sunat" pada tiap-tiap hari sepanjang masa dan ia pula
berjaga malam mengerjakan "sembahyang sunat".
Setelah Baginda bertanya, Abdullah mengaku, lalu Baginda melarangnya berbuat demikian dan menegaskan lagi, sabdanya:
42-
صُمْ وَأَفْطِرْ وَقُمْ وَنَمْ فَإِنَّ لِجَسَدِكَ عَلَيْكَ حَقًّا
وَإِنَّ لِعَيْنِكَ عَلَيْكَ حَقًّا وَإِنَّ لِزَوْجِكَ عَلَيْكَ حَقًّا
وَإِنَّ لِزَوْرِكَ عَلَيْكَ حَقًّا. (رواه البخاري)
42- "Berpuasalah engkau (pada hari-hari
yang tertentu) dan berbukalah (pada hari-hari yang lain), demikian juga
kerjakanlah sembahyang sunat (pada sebahagian malam) dan tidurlah (pada
sebahagian lagi), kerana sesungguhnya tubuhmu ada haknya yang
wajib engkau tunaikan, matamu ada hak yang wajib engkau tunaikan,
isterimu ada haknya yang wajib engkau tunaikan dan tetamumu juga ada
haknya yang wajib engkau tunaikan .."(1)
(Hadith Sahih - Riwayat Bukhari)
Dalam hadith ini Baginda mengingatkan
umatnya supaya sentiasa menggunakan cara yang sederhana dalam segala
hal dan dalam masa kita mengerjakan amalan yang sunat, jangan pula kita
melupakan perkara yang wajib.
_________________________1. Riwayat Bukhari dari Abdullah bin `Amru r.a., Fath al-Bari (5:121).
0 comments:
Post a Comment